Ochrona oczu - nawilżenie

Odpowiednie nawilżenie oka

Jeśli występują objawy zespołu suchego oka, warto zastosować się do następujących porad:

  • trzeba naturalnie nawilżać oko poprzez zwiększenie częstotliwości mrugania. Warto również stosować odpowiednie nawilżające krople do oczu. Należy zwracać uwagę na skład dostępnych  preparatów i wybierać te, które zawierają składniki naturalnie występujące w oku (np. hialuronian sodu). Są one bezpieczne dla oczu i można je stosować przez dłuższy okres, wielokrotnie w ciągu dnia.
  • jeśli w pomieszczeniu powietrze jest zbyt suche, może nasilać dolegliwości związane z suchym okiem. Warto  zwiększyć częstotliwość wietrzenia pokoju (przynajmniej raz na 3-4 godziny, zwłaszcza w sezonie grzewczym, gdyż ogrzewane powietrze szybciej traci wilgotność), bądź zaopatrzyć się w nawilżacze powietrza, dzięki którym możemy utrzymać stałą wilgotność powietrza w pomieszczeniu;
  • także odpowiednia dieta pomoże walczyć z suchym okiem. Dobry wpływ mają banany, które zawierają dużo potasu i pomagają regulować gospodarkę płynami w organizmie. Pomoże także np. olej z siemienia lnianego, wystarczy dodać jedną łyżkę do płatków czy soku. Jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3, które pomagają m.in. nawilżyć oczy.

Odpowiednia dieta

Wolne rodniki odpowiadają za starzenie się organizmu oraz powstawanie wielu chorób: nowotworów, chorób płuc oraz schorzeń oczu. Ich negatywny wpływ na oczy powoduje powstawanie m.in. zaćmy czy AMD. Jednakże można walczyć z wolnymi rodnikami za pomocą tzw. antyoksydantów. Substancje te można znaleźć np. w świeżych warzywach i owocach bogatych w witaminy A, E, C, zawierających karotenoidy (np. luteinę) i minerały (miedź, cynk, selen) oraz rybach, bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3. Dla ochrony przed wolnymi rodnikami warto również przyjmować preparaty bogate w luteinę i kwasy omega-3 oraz specjalnie dobrany kompleks witamin  i minerałów, które wzmocnią nasz wzrok. Suplementacja powinna być zalecana w przypadku niezrównoważonej diety,  małej aktywności fizycznej, nadużywania alkoholu, palenia papierosów, stresu i zmęczenia.

Prawidłowe oświetlenie

Zapewnienie prawidłowego oświetlenia podczas pracy przy komputerze, czytania czy oglądania TV stanowi podstawę dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku i dobrego samopoczucia.  Natężenie światła w pomieszczeniu, gdzie znajdują się komputery nie może być mniejsze niż 500 lx.

Najlepszym rozwiązaniem jest zapewnienie światła naturalnego, a jeśli nie ma takiej możliwości, sztucznego górnego i rozproszonego (zamiast punktowego) źródła światła.

Zalecane jest także stosowanie regulatorów natężenia światła dla zapewnienia optymalnych warunków oświetlenia. W momencie, gdy górne światło nie jest wystarczające, trzeba zapewnić sobie dodatkowe źródło światła, np. w postaci lampki na biurko, najlepiej z regulowanym ramieniem. Prawidłowe oświetlenie nie powinno powodować powstawania odblasków na ekranie monitora czy telewizora. Dotyczy to zarówno światła sztucznego jak i naturalnego. Niewyraźny obraz na ekranie, powstający w następstwie odblasków zmusza do przyjmowania nienaturalnej pozycji ciała, przymusowego ustawienia głowy i szyi oraz mrużenia oczu prowadząc do ich szybszego zmęczenia.

Prawidłowe ustawienie monitora

Odległość od monitora osoby pracującej przy komputerze powinna wynosić około 50-70 cm. Zaleca się takie ustawienie monitora, aby jego górny brzeg znajdował się poniżej poziomu oczu. Nie jest wskazane umieszczanie ekranu na tle okna oraz stosowanie oświetlenia punktowego. Zaleca się również stosowanie żaluzji rolet czy zasłon w momencie, gdy natężenie światła naturalnego powoduje powstawanie odblasków na ekranach.

Odległość czytanego tekstu

Prawidłowa odległość oczu od tekstu drukowanego podczas czytania  powinna wynosić około 30-40 cm. W przypadku, gdy równocześnie czytany jest tekst na ekranie monitora i w formie papierowej, zalecane jest, by odległość od tekstu na obu nośnikach była podobna. Wskazane jest także stosowanie specjalnych stojaków na dokumenty, dzięki czemu oko przesuwa się w jednej linii z tekstu na ekranie, na papier. Patrzenie na ekran, a później w dół na dokumenty leżące na biurku, męczy wzrok oraz często powoduje, że osoba pracująca w taki sposób przez dłuższy czas pozostaje w niewygodnej pozycji. Powoduje to dodatkowe bóle szyi czy karku.

Odpowiednie okulary

Oczy należy chronić przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB, dlatego warto zaopatrzyć się w odpowiednie okulary przeciwsłoneczne.

Aby zabezpieczyć oczy przed niekorzystnym wpływem światła słonecznego, trzeba wybierać szkła zaopatrzone w filtry,  blokujące promieniowanie UV.

 Zastosowanie filtrów jest możliwe we wszystkich rodzajach okularów (korekcyjne, przeciwsłoneczne bez korekcji, gogle ochronne) oraz soczewkach kontaktowych. Trzeba pamiętać o tym, że zwykłe, tylko przyciemniane okulary przeciwsłoneczne mogą bardziej szkodzić niż  chronić. Nie zapewniają skutecznej ochrony, a jednocześnie upośledzają działanie naturalnych mechanizmów obronnych oka takich jak np. odruchowe zamknięcie powiek i zwężenie źrenicy przy zbyt intensywnym świetle, przymykanie czy mrużenie oczu. Do oka, patrzącego przez okulary bez filtra, dostaje się wtedy więcej szkodliwego promieniowania UV, pomimo tego, że promienie słonecznie nie rażą aż tak oczu. Nawet markowe, drogie okulary, mogą być pozbawione odpowiednich szkieł z filtrami UV, dlatego warto o to pytać w sklepach i upewnić się, że szkła mają stosowne atestowane filtry.

Konsultacja medyczna: dr Katarzyna Kaszuba-Bartkowiak